10/27/2008

Ein Hungerkünstler

Głodomór, tytułowy bohater opowiadania Franza Kafki, spędza większość życia w cyrkowej klatce, oglądany w swym widowiskowym poszczeniu w kolejnych, czterdziestodniowych seriach przez coraz mniejszą liczbę widzów, aż do całkowitego zapomnienia i wycieńczenia. Przed śmiercią, niezrozumiany przez nikogo, spowiada się przypadkowemu człowiekowi z motywów swej głodówki: wolał nie jadać, gdyż nie znalazł nigdy potrawy, która by mu smakowała. Niecodzienny styl życia, nieustający spektakl, niemalże artystyczny gest? Skomplikowana Kafkowska parabola głodu antycypuje pewne niepokoje kolejnych awangard dotyczące powinności i statusu sztuk. Rodzą się one po raz kolejny na nowo, podczas gdy Głodomór odchodzi z dala od blasku reflektorów. Wraz z nim umiera, wydawałoby się, jego profesja. Dlatego dziś krótkie przypomnienie, zainspirowane historią niezastawionego stołu, różnorakich ascetyzmów i postnych ekscesów. Talerzem raczej pustym niż pełnym, a przez tę pustkę jeszcze bardziej intrygującym. Dobrowolne niejedzenie bywa projektem performatywnym, w którym można znaleźć wiele: kulisy i występ, przetwarzanie siebie i trawienie świata, możliwości i niemożności. Z tymi biegunami w zabawny i lekki sposób gra designerska zastawa stołowa „Good China Bad China” studia No Fixed Abode. Do wyboru talerze z napisami: Abstynencja & Łakomstwo, Pokora & Duma, Dobroć & Zawiść, Niewinność & Żądza, Umiarkowanie & Złość, Szczodrość & Chciwość. Który byłby ulubionym Głodomora? To wcale nie takie oczywiste.


Franz Kafka’s story main character, “A Hunger Artist” (1924), spent all his life in circus cage showing himself during forty days long fast. Before his death of starvation, wasted and forgettable, he told accidental passer-by he used to fast because he couldn’t satisfy his hunger with none of the course. Neverending performance, unusual lifestyle, act of art?
Allegorical significance of fasting artist tells us about premonition of many 20th century artistic worries. "A Hunger Artist" explores the familiar Kafka themes of death, art, isolation, asceticism and the corruption of human relationships. Inspired by present-day artists from No Fixed Abode Design I’m recalling this story to consider silent spectacle, empty plates, diverse fasts and other ascetics practices, which can be at least as fascinating as a table lavishly laid. Designer’s dinner set called “Good China Bad China” plays with our moods in light, funny way. You can choose from: Abstinence & Gluttony, Humility & Pride, Kindness & Envy, Chastity & Lust, Temperance & Anger, Charity & Greed. Which one would be Hunger Artist’s favourite?

No comments: